Aerobics in Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Winnie Versol - WaarBenJij.nu Aerobics in Kampala - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Winnie Versol - WaarBenJij.nu

Aerobics in Kampala

Door: winnie

Blijf op de hoogte en volg Winnie

25 Juli 2008 | Oeganda, Kampala

Op 1 juli was Ronald weer in Tanzania. We hadden meteen een sollicitatiegesprek met Godwin, een Tanzaniaanse jongen die héél graag voor Solarnow wilde werken. En dat kwam mooi uit, want John had opeens helaas een andere baan gevonden... zo gaat dat hier, helaas. Godwin werd aangenomen en nu bestaat het Solarnow-Tanzania-team dus uit drie personen: Wilbard, Godwin en Winnie! Na een week plannen maken en brainstormen over allerlei nieuwe ideeen en ontwikkelingen binnen de organisatie en het inwerken van de nieuwe jongens vertrokken we maandag 7 juli met Wilbard naar het zuiden, naar Lindi, met Ronald en de auto. Een lange reis maar de weg was héél mooi en rustig en erg goed, met uitzondering van een stuk van 55 km dat ze vergeten waren te asfalteren... dat was even (ruim 2 uur) afzien, ook voor de auto...

In Lindi vonden we op dinsdag twee geinteresseerde solar-dealers, op woensdag in Mtwara een hele actieve en op donderdag in Masasi ook één. In een paar dagen hadden we zowat het hele gebied uitgekamd en de meest veelbelovende dealers geselecteerd en getraind en uitgezocht wat voor soort training en hulp ze in de toekomst het hardst nodig hebben. Op donderdagmiddag reden we terug naar het noorden, naar Kilwa, waar ik twee maanden eerder ook al met het vliegtuigje was geweest. Maar Kilwa bleek te klein en in het gebied eromheen te weinig activiteit (en dus geld) voor een succesvolle solar-business, dus konden we concluderen dat er voor ons niet zoveel te doen was. Vrijdagochtend zijn we de ruines gaan bezoeken, waar Kilwa bekend om staat. Met een dhow, een traditionele zeilboot, zijn we naar het eiland met de ruines gevaren (een attractie op zich) en daar kregen we een rondleiding langs alle restanten van een ooit bloeiend handels-centrum. Erg indrukwekkend!

Vrijdagavond waren we na een lange rit weer terug in Dar es Salaam, maar voor uitrusten was niet zoveel tijd want de volgende trip stond alweer voor de deur! Mijn visum was bijna verlopen, en dus moest ik het land uit, Godwin en Wilbard moesten goed ingewerkt worden op het gebied van de solar-techniek en Ronald moest weer naar Uganda... alles bij elkaar opgeteld bleek het een uitgelezen kans om met het hele team naar Uganda te gaan! Zondagochtend vertrok Ronald alvast met het vliegtuig en nadat we hem hadden uitgezwaaid gingen Laura en ik nog even lekker naar het strand!

Maandag om half 5 ging de wekker en om 6 uur zat ik met Wilbard en Godwin in de bus naar Nairobi. 16 uur later kwamen we daar aan, het was een mooie reis en ik heb weer een groot stuk van Tanzania gezien. Nog even en ik ben een echte Tanzania-expert ;-) Dinsdag hebben we een dag in Nairobi doorgebracht. We hebben de toerist uitgehangen, en ‘s middags hebben we Miep en Julius ontmoet, en een zus van Godwin die in Nairobi studeert. Miep en Julius werken voor Solarnow in Uganda, en het was heel toevallig dat ze ook in Nairobi waren. Woensdag om 7 uur ’s ochtends gingen we weer in de bus, op weg naar Kampala, Uganda. 14 uur.. maar het uitzicht verveelt gelukkig niet snel, en maakt de oncomfortabele rit meer dan goed!

Ronald en Alex, de technicus van het Uganda-team, haalden ons op. En nu zijn we dus in Uganda! Godwin en Wilbard brengen de meeste tijd door met Alex, die ze alle technische kennis bijbrengt, en ik werk met Ronald, Miep en Julius voornamelijk aan de business, marketing en financiele strategieen. Bijna elke doordeweekse avond gaan we naar de plaatselijke aerobics, wat hier trouwens helemáál geen vrouwensport is: minstens de helft is zelfs man! Vrijdag hebben we Irene, Ronalds Ugandese vriendinnetje van het vliegveld gehaald, ze was heel toevallig ook naar Nairobi. Zaterdagavond hebben we ons in het uitgaansleven van Kampala gestort, en dat was erg gezellig! Kampala is een stuk levendiger dan Dar es Salaam. Het is een gezellige, vriendelijke stad, gebouwd op een aantal heuvels en eigenlijk behoorlijk modern. We vertrekken morgen (26-7) met z’n zessen (Alex, Julius, Irene, Godwin, Ronald en ik) naar Rwanda, wat ook onderdeel uitmaakt van het gebied waar het Uganda-team werkt. Wilbard gaat via Nairobi terug naar huis, en Miep is zwanger, dus die blijft in Kampala. Zondag gaan we waarschijnlijk (maar alles is flexibel..) naar Burundi, waar Godwin en ik met de bus verder zullen reizen naar Kigoma, in het westen van Tanzania, waar ik hopelijk een nieuw visum krijg en we onze nieuwe kennis in de praktijk zullen brengen. En ongeveer een week later zijn we dan weer in Dar es Salaam.

Ik vermaak me dus nog steeds uitstekend, en heb allang in de gaten dat een half jaar véél te kort is, want ik ben hier alweer 3 maanden...!

  • 25 Juli 2008 - 14:08

    Matthias:

    Heeey Winnie,

    Het was weer leuk om je verhaal te lezen. En ik kan me heel goed voorstellen dat je nu al vindt dat 6 maanden veel te kort is.
    Ik las dat je visum bijna verliep. Wat is je planning dan voor de komende 3 maanden? Waarschijnlijk kan ik het teruglezen in een eerder geschreven verhaal!

    Ook las ik dat je naar Rwanda gaat! Maar dat is leuk. Mijn geboorteland. Als je in de buurt van Kibuye/Gisenyi komt dan moet je maar rondvragen of ze ons nog kennen (mijn vader en moeder ,Jan en Marleen Peters, hebben daar ongeveer 7 jaar gewoont/gewerkt. Volgens mij van 1975 t/m 1982). Ik ben zelf in Kibuye geboren.

    Heel veel plezier nog daar.

    Groetjes,
    Matthias

  • 26 Juli 2008 - 22:48

    Ramona:

    He Winnie

    Super om je verhalen te lezen...mis af toe wat maar t is een leuk tijdverdrijf om af en toe op een avondje wat in te halen. Hoop dat het zo leuk blijft!

    Liefs Ramona

  • 28 Juli 2008 - 14:17

    Elke:

    He Win,

    betekent dat dat we je nog langer moeten missen?? Je moet af en toe ook aan ons denken hoor!;-)
    Het klinkt allemaal nog steeds erg leuk. Is het niet super vermoeiend dat gereis? Ik kan me dat nog levendig herinneren hoe die reizen gingen..
    Je klinkt inderdaad al als een Tanzania expert. Wist je dat Diligent die daar aan jatropha werkt een groot bedrag heeft gekregen van Shell en st.Doen? Misschien kom je borden van ze tegen!Maar nu voorlopig even niet, want voorlopig ben je onderweg. Veel plezier weer en ik mail je wel over mijn activiteiten hier!

    Elke

  • 29 Juli 2008 - 07:02

    Loes:

    Hey Winnie!
    Het ziet het weer goed uit zoals altijd als je in het buitenland bent! Je komt weer op alle mogelijk plaatsen; geweldig!
    Maar, ik zie al, jij ben weer weg voordat je terug in NL bent. Een half jaar buitenland is natuurlijk écht veel te kort!
    Hier alles goed - nu zelfs heerlijk zomers! Verder hebben Roel en ik een huis gekocht (wist je dat al?)! Per 1 december verhuizen (dus je komt op precies het juiste moment terug!).
    Groeten, Loes

  • 30 Juli 2008 - 10:39

    Lisette:

    Ha Winnie,
    erg leuk om weer wat van je te lezen! Ben je eigenlijk nog wel van plan om nog ooit terug te komen naar NL ;-)?
    Ik ben net terug gekomen van vakantie in Zwitserland. Heel erg mooi en lekker uitgerust (helaas moet ik ook bijna weer aan het werk :-( ).
    Veel groetjes,
    Lisette

  • 10 Augustus 2008 - 11:39

    Marleen:

    haaai Winnie,

    heb je in uganda ook tijd gehad om de toerist uit te hangen en om de berggorilla's te ontmoeten?

    ik kan me van ons kenia/tanzania avontuur nog herinneren dat de reis van nairobi naar het oosten heel erg mooi is! Dat je veel groen ziet.

    Hier is alles nog rustig. Nog geen teken dat de baby eraan komt. Over twee weken is de uitgerekende datum, dus dat duurt niet lang meer!

    Dag winnie!

    xxxx marleen

  • 11 Augustus 2008 - 14:36

    Ina:

    Leuk om te lezen dat je in Kilwa bent geweest, en dat daar niet zoveel te doen is! :-D kom ik je gewoon vaak opzoeken

  • 29 Augustus 2008 - 09:14

    Peter:

    Jaloers!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2010

Afscheid van Afrika

25 December 2009

Avonturen in Malawi!

06 December 2009

Van Zambia naar Malawi: de vakantie is begonnen!

06 November 2009

Wat ik zoal tegenkom in Zambia

14 Oktober 2009

Eerste week in Zambia
Winnie

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 76787

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: