De ultieme vakantie! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Winnie Versol - WaarBenJij.nu De ultieme vakantie! - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Winnie Versol - WaarBenJij.nu

De ultieme vakantie!

Door: winnie

Blijf op de hoogte en volg Winnie

07 November 2008 | Tanzania, Dar es Salaam

En toen was het tijd voor vakantie! Na veel heen en weer ge-email tussen Tanzania en Ethiopie was er uiteindelijk een perfecte planning ontstaan. Annemarie, Caremi en Jeroen, die alledrie in Ethiopie werken, kwamen vrijdagavond met wat vertraging en zonder koffers naar Arusha gevlogen, en ik nam de bus vanuit Dar es Salaam. In Arusha ontmoetten we Aart, die daar met zijn ouders een frambozen-aardbeien-bramen-farm runt. Lekker! We bleven twee nachten op de farm logeren. Zaterdag hebben we de Serengeti/Ngorongoro trip voorbereid (oa eten voor 3 dagen ingeslagen), de vertraagde koffers uit Ethiopie opgehaald en veel frambozen en aardbeien gegeten… en zondagochtend vertrokken we rond een uur of zes richting de Serengeti. We reden langs de Ngorongoro crater en konden al even een kijkje over de rand nemen. Spectaculair! Tegen de avond arriveerden we in het midden van de Serengeti, en onderweg zagen we al ontelbare dieren, voornamelijk gnoes en zebra’s maar ook een paar luie leeuwen heel dichtbij de auto. Dat beloofde veel goeds! Laura, een vriendin van Aart, woont en werkt al ruim een jaar als cheetah-onderzoekster in de Serengeti, en via haar hadden we betaalbaar onderdak geregeld. We konden elke avond bij haar barbecuen en ons gezelschap werd erg op prijs gesteld want het leven in de Serengeti is behoorlijk eenzaam. We sliepen in een guesthouse voor onderzoekers, wat een stuk goedkoper is dan de luxe lodges in de Serengeti. Maar van de luxe konden we tijdens onze dagelijkse brunch profiteren, want daarvoor konden we wel bij de lodges terecht.

We hebben drie dagen in de Serengeti rondgecrosst, en énorm veel gezien. Het had er net flink geregend, dus alles werd al een beetje groen, terwijl wij het gelukkig droog hielden. Het park is enorm, en we kwamen vaak urenlang niemand anders tegen. De uitgestrekte vlakten vond ik nog het mooist. Je kon eindeloos ver kijken en dan zag je duizenden gnoes en zebra’s lopen, die continu onderweg zijn naar de groene gedeelten. Soms liepen ze achter elkaar in een kilometers lange rij die nog verder doorging dan de horizon. Verder zagen we natuurlijk olifanten, giraffes, allerlei gazelle-achtigen, struisvogels, zwijnen, nijlpaarden, apen, vogels, schildpadden, buffels, en waarschijnlijk een luipaard die een gnoe ving, maar daar zijn de meningen over verdeeld, want het gras was een beetje te hoog.

De laatste avond in de Serengeti gingen we ook weer bij Laura barbecuen, en toen lagen er op 100 meter van haar huis 4 leeuwen op een rots, en in haar achtertuin liepen 8 giraffen, op nog geen 30 meter afstand. Wel spannend, want er was geen hek omheen..!

Woensdagochtend reden we terug naar de Ngorongoro crater, waar je voor 200 dollar per auto doorheen mag rijden. De krater is niet zo groot, en in een uur of 4 hadden we hem helemaal doorkruist, maar érg mooi! Ook weer veel dieren, supermooie uitzichten en een unieke belevenis. Aan het eind van de middag verlieten we de krater en reden we zonder benzine (maar gelukkig berg-af) naar de eerstvolgende benzinepomp en daarna naar Arusha. Bij Aart’s ouders kregen we weer een heerlijk diner kon de volgende etappe voorbereid worden: Zanzibar!

Donderdagochtend vlogen we naar Stonetown, en de hele middag hebben we daar rondgelopen en geshopt. Na eindelijk een keer uitgeslapen te hebben (in de Serengeti moesten we natuurlijk elke dag om half 6 opstaan) gingen we op vrijdag naar de zuidoost-kust van Zanzibar waar we een paradijselijk hotel geboekt hadden aan het strand. ’s Middags gingen we met een Dhow, een traditionele zeilboot, varen en halverwerge sprongen we in het water om te snorkelen. Dit viel wel tegen want het koraal was behoorlijk dood, en nauwelijks een vis te zien.

’s Avonds lekker gegeten en aan de cocktails, en de volgende dag hadden we motoren gehuurd! Na een half uurtje oefenen had ik het schakelen wel onder de knie en konden we de weg op. De pret duurde niet lang, want van twee van de drie motoren bleek de tank leeg. Fijn. Stonden we dan in de brandende zon. Maar het probleem was snel opgelost, in een dorpje bij een huisje konden we petflessen met (hopelijk) benzine kopen, en toen konden we weer verder. Een leuke manier om het eiland te ontdekken! Ook nog een stukje op het strand gereden, tot ik vast kwam te zitten en de anderen werden aangehouden door de politie. Was blijkbaar niet toegestaan... wel logisch eigenlijk;-) We gingen lunchen bij een andere paradijselijke lodge, en aan het eind van de middag weer naar ons eigen hotel om meteen een duik in zee te nemen. Zondagochtend in alle vroegte heb ik ook nog gezwommen, en toen zat het er alweer op, helaas, en werden we door de taxi naar het vliegveld gebracht. Ik vloog terug naar Dar es Salaam en de rest naar Arusha, vol herinneringen aan een super-vakantie! (zie foto’s binnenkort op http://picasaweb.google.co.uk/winnieversol)

En verder...
-Zijn we ons team aan het uitbreiden en hebben we een nieuwe tanzaniaanse collega, Gosbert. We zoeken nog een extra nederlander, dus als iemand iemand kent die geinteresseerd is om een jaartje in Tanzania te werken...?!
-Stijg ik 10 december op om vervolgens 11 december in Brussel te landen
-Begint het hier steeds warmer te worden
-Blijft Laura waarschijnlijk ook langer, gezellig!
-Is Ina inmiddels ook weer in Tanzania gelandt, en logeert ze nu gezellig een paar dagen bij ons in Dar
-Moet ik nu écht Kiswahilli gaan leren... dus ik stop ;-)

• 10 November 2008 - 13:37

Ko Leenknegt:

Winnie,
    Je stukjes op je site lees ik iedere keer weer met grote belangstelling. Je geniet echt van het werk wat je doet. Een compliment.
    Bericht voor de lezers:
    Op de site van Hengstdijk hebben we een stukje over Winnie en haar werk geplaatst. Kijk op:
    www.hengstdijk.eu
    Bij het nieuws

Ko

• 11 November 2008 - 19:38

Elke:

Hee Win, klinkt allemaal weer erg gaaf en omdat ik het zelf ook allemaal gezien heb zie ik het gewoon weer voor me! Fijn dat je zo genoten hebt van de vakantie. Ina is nu bij jou? Leuk! Ik heb haar helaas niet meer kunnen zien voordat ze weg ging omdat ik weer een stuk zieker ben geworden de afgelopen 2 maanden..Maar het komt wel weer goed hoor! Veel plezier nog de komende tijd en hopelijk tot snel!

• 30 November 2008 - 14:02

Dim En Rie De Visser:

We hebben met veel plezier je reisverslag gelezen. We kennen de familie Koster goed, dat zul je wel van Ina weten. Heel leuk! Met enige regelmaat logeren ze in Lage Zwaluwe en ontmoeten we elkaar.
    We wensen je een plezierige decembermaand in Nederland en hopen dat de ingreep aan je been een goed verloop heeft.
    Hartelijke groeten,
    Dim en Rie.